Aditiva Atomium
Důležité stránky
Články v blogu
- Atomium Active - aditivum pro všechny typy motorů
- Rodina tahačů společnosti MH-transport
- Aditiva do motorového oleje
- Pravidelná údržba prodlužuje životnost auta
- Úsporná jízda na plný výkon - ušetřete s Atomiem hned třikrát
- Velká letní foto soutěž „Představ světu tu svou káru“
- Znečištění motorového oleje
- Mezinárodní veletrh AUTOMECHANIKA 2022
- Lesní hřbitov více než tisícovky veteránů
- Velký výprodej aditiv Atomium
- Havana efekt
- Čistič klimatizace Atomium Air
- Chopper, enduro, cruiser - jaká je ta vaše motorka?
- Jak snížit spotřebu paliva
- Nadměrná spotřeba motorového oleje - příčiny, časté problémy, následky a jejich odstraňování
- Ukážeme vám, jak Atomium funguje
- Motory pod kontrolou
- Atomium na vítězné vlně
- Přípravky do motorového oleje
- Romexpo S.A.B. Bukurešť Rumunsko 10.-20. 10. 2019
- Jak na čištění palivové soustavy
- Nezanedbávejte čistění vnitřních povrchů motoru
- Váš motor trpí kouřivostí - pomůže Atomium
- Expirační paradox tribo-přísad Atomium do nafty, benzínu a oleje
- Aditiva Atomium
- Blog
- Atomium Active -…
Aditiva do oleje - živá voda nebo lék na stáří?
Víte, kdo to řekl? Specialisté společnosti „Atomium“, výrobce tribotechnických směsí – tedy aditiv pro „obnovu opotřebovaných motorů“. Jde o obnovu, nikoliv o zmrtvýchvstání – zázraky vzkříšení se zde nenabízí. A mimochodem, také nedoporučují provozovat motor bez oleje, i když tento efekt mnohokrát předvedli na různých výstavách.

Jemně mleté minerály
Hlavními složkami tribotechnických směsí jsou přírodní vrstevnaté minerály serpentin a talkochlorit. Mají nízký koeficient tření, vyznačují se vysokou tepelnou stabilitou a po přidání do motorového oleje mohou během provozu motoru vytvořit na třecích plochách ochrannou vrstvu. Oba minerály, zejména serpentin, dobře adsorbují olej. Tyto vlastnosti vrstevnatých minerálů jsou již dlouho známé a nejsou žádným tajemstvím. Odborníci také vědí, že po přidání do oleje musí být přírodní složky pečlivě rozemlety na nejmenší frakce.
Ve společnosti „Atomium“ se domnívají, že důležitá je nejen velikost částic, ale také jejich rozložení velikosti a složení. V tribotechnických formulacích tvoří 75 % částic velikost 1 až 5 mikronů, zatímco zbytek je o něco větší a znatelně pevnější. Ty se skládají hlavně z rudních minerálů, používají se k čištění povrchů a zvyšují „mikrotření“, které stimuluje růst redukční vrstvy. Velké částice také působí jako stavební materiál pro opravu povrchů motoru.
Odkud pocházejí rudné částice? Čisté minerály se v přírodě nevyskytují, vždy existují určité nečistoty, jejichž složení závisí na ložisku a hloubce fosilie. Minerál používaný v tribotechnických směsích „Atomium“ obsahuje sloučeniny železa, titanu a mědi: magnetit, ilmenit, pyrit, rutil, bornit, které se také podílejí na procesu omlazení motoru. Odtud pochází vysoká tvrdost redukční vrstvy, kterou například mastek, hlavní složka talkochloritu, nikdy neposkytne.
Navíc se předpokládá, že částice kovového opotřebení suspendované v oleji jsou také zahrnuty do procesu obnovy třecích ploch. Ale to je zatím jen verze, která vyžaduje důkaz.
Co se děje v motoru…
… když se do něj nalije tribotechnická směs „Atomium“? Vše začíná odstraněním karbonových usazenin, nečistot a oxidů – obnovovací procesy probíhají pouze na čistých kovových površích. Pro úspěšnou funkci směsi jsou nezbytné dvě podmínky: tření a vysoká teplota.
Proto „neobnoví“ například povrch olejových kanálů, které zužují svůj průřez. Ale v místech maximálního tření a tedy i maximálního opotřebení se vytvoří porézní, ale zároveň poměrně tvrdá vrstva o tloušťce přibližně 5 mikronů s nízkým koeficientem tření. Která navíc dokonale drží olej – 3 až 5krát lépe než honované zrcadlo válce.
Je to vůbec možné? Proč ne, vše závisí na materiálech použitých k opravě opotřebovaných dílů.

Jak používat aditiva Atomium
Vezmeme nádobku „Atomium“ (Active Plus), která odpovídá parametrům vašeho motoru, a důkladně ji protřepeme. Částice minerálů suspendované v běžném průmyslovém oleji (který působí nejen jako jejich nosič, ale také je chrání před oxidací) mají tendenci se usazovat, což je normální. 500 až 1000 kilometrů před výměnou oleje obsah nalijeme do hrdla pro plnění oleje. Pokud je motor silně znečištěný, 200 km před výměnou použijeme vlastní proplach motoru Atomium Engine Flush.
Po výměně oleje za čerstvý olej znovu nalijeme tribotechnickou směs a čekáme… Ne, ne na zázrak – nikdo nám ho neslíbil, ale na výsledek. U silně opotřebovaných motorů může být nutná další dávka aditiva při příští výměně oleje. Dále se doporučuje pravidelně používat speciální směs Active Regular/Active Plus pro udržení ochranné vrstvy, pak bude účinek co nejdelší.
A co nedokáže
Tribotechnické směsi mají jednu vlastnost – interagují s železem a proto tvoří redukční vrstvu pouze na ocelových a litinových dílech. Proto směsi nepomohou motorům s hliníkovým blokem a kovokeramickým povrchem válce (oxid hlinitý). V skupinách válec-píst s povlakem nicasil se zpracovávají pouze pístní kroužky. Tloušťka obnovovací vrstvy je omezená a pro její vytvoření je nutné tření. Nejsou schopny zcela odstranit hluboké rýhy v třecích párech a vrátit mezery, do kterých se „vejde prst“, na nominální hodnotu. Aditiva také nejsou schopna oživit zcela zapečené, zakarbonované nebo kriticky opotřebované pístní kroužky. Pokud motor umírá: spotřebovává více oleje než paliva, kouří, rachotí a sotva startuje – má přímou cestu na opravu nebo skládku.
„Atomium“, vytvořené na základě známých, obecně uznávaných, i když ne zcela pochopených procesů, je zde bezmocné. Pro zázraky se prosím obraťte na kouzelníky a jiné šarlatány.
Co Atomium Active dokáže
A jaký účinek bychom měli očekávat? Směs od „Atomium“ bude schopna rozhýbat pístní kroužky (zvýšit jejich flexibilitu), jejichž pohyblivost je omezená, a obnovit povrch válce – dosáhneme zvýšení komprese, zlepšení průběhu pracovního procesu, obnovení výkonu a snížení spotřeby oleje a paliva. Snížení apetitu motoru bude ovlivněno i mírným snížením ztrát třením. Obnovení mezer v olejovém čerpadle a čepech klikové hřídele pomůže normalizovat tlak oleje.
Jak znatelný bude tento účinek, závisí nejen na dodržení technologie zpracování staršího motoru, ale také na jeho počátečním stavu. Pokud motor teprve začal vykazovat známky stárnutí, pak bude včasná léčba co nejúčinnější a motor bude schopen obnovit svou dřívější mladistvost. Když je „pacient již špatný“: komprese se znatelně snížila, spotřeba oleje začala trvale růst, motor se zhoršil, můžeme hovořit pouze o mírném zlepšení výkonu a prodloužení zdroje „starce“.

Atomium Active Plus
P.S.
Mimochodem, o jízdě bez oleje: tribosměsi „Atomium“ umožňují motoru běžet „na sucho“ po dlouhou dobu. To však neznamená, že můžete ignorovat červený symbol nouzového tlaku a jezdit dál. Řidič má pouze možnost odvézt auto z frekventované dálnice bez poškození motoru, dostat se do servisu (pokud je blízko) nebo na místo, kam může dorazit odtahová služba. V opačném případě budou v blízké budoucnosti provedeny rozsáhlé opravy a žádné tribotechnické prostředky vám v tomto případě nepomohou.
Aditiva Atomium
Důležité stránky
Články v blogu
- Atomium Active - aditivum pro všechny typy motorů
- Rodina tahačů společnosti MH-transport
- Aditiva do motorového oleje
- Pravidelná údržba prodlužuje životnost auta
- Úsporná jízda na plný výkon - ušetřete s Atomiem hned třikrát
- Velká letní foto soutěž „Představ světu tu svou káru“
- Znečištění motorového oleje
- Mezinárodní veletrh AUTOMECHANIKA 2022
- Lesní hřbitov více než tisícovky veteránů
- Velký výprodej aditiv Atomium
- Havana efekt
- Čistič klimatizace Atomium Air
- Chopper, enduro, cruiser - jaká je ta vaše motorka?
- Jak snížit spotřebu paliva
- Nadměrná spotřeba motorového oleje - příčiny, časté problémy, následky a jejich odstraňování
- Ukážeme vám, jak Atomium funguje
- Motory pod kontrolou
- Atomium na vítězné vlně
- Přípravky do motorového oleje
- Romexpo S.A.B. Bukurešť Rumunsko 10.-20. 10. 2019
- Jak na čištění palivové soustavy
- Nezanedbávejte čistění vnitřních povrchů motoru
- Váš motor trpí kouřivostí - pomůže Atomium
- Expirační paradox tribo-přísad Atomium do nafty, benzínu a oleje