Motory pod kontrolou

Víme, jak důležité je dokázat reálný účinek výrobků ATOMIUM v reálném provozu. Připravili jsme proto velký test - dvě stejná auta, stejné motory, stejné provozní podmínky. Jediný rozdíl - jedno auto dostane Atomium, druhé ne.

Připravili jsme velký test aditiva do nafty ATOMIUM Active Plus Diesel!

Dvě stejná auta, stejné motory, stejné podmínky. Jediný rozdíl - jedno auto dostane Atomium, druhé ne.

Testovali jsme náš bestseller - výrobek Atomium Active Plus Diesel pro naftové motory s nájezdem větším, než 50 000 kilometrů. Pro test se nám podařilo najít dva téměř stejné vozy - Mazdy CX-7 2.2 D, obě měly najeto zhruba 150km, obě nebourané, servisované v autorizovaném servisu, dá se tedy předpokládat, že míra opotřebení motoru je podobná. Jak si povede Atomium v testu?

Abychom zajistili nestrannost, test pro nás připravil a zrealizoval externista - Petr Pelech, mistr republiky v rallye ve třídě 8 v letech 2010 a 2011.

Jak test probíhal? A co bylo vlastně cílem?

„Pro organizaci testu jsme měli volné ruce, vlastně jsme si všechno mohli nastavit, jak jsme chtěli. Nechtěl jsem žádný pocitový test, soustředil jsem se na reálné účinky, které lze měřit.“, říká Petr Pelech. „Měřili jsme proto komprese v motoru, hlučnost a průběžně měřili spotřebu. To jsou parametry, které by se podle výrobce měly změnit téměř okamžitě po aplikaci Atomia.“

V první fázi testu jsme naměřili komprese v obou motorech a hlučnost. Stříbrná Mazda měla na všech válcích kompresi zhruba 16:1, zatímco rozptyl hodnot u černé Mazdy se pohyboval od 14.5 do 16:1. Hlučnost obou aut byla shodná - 93 dB při 3 000 ot/min.

„Styl jízdy jsem hlídal dost pečlivě. Nechtěli jsme ovlivnit výsledky měření spotřeby nějakou podvědomou změnou jízdního stylu, hodně jsme používali tempomat, výsledná spotřeba byla v obou autech téměř shodná - 7.4, respektive 7.5 l/100km,“ říká Petr Pelech. „Fakt, že obě auta měla podobné hodnoty byl pro nás důležitý, protože bylo jasné, že žádné z aut není nějak výjimečné a hodnoty nejsou zkreslené.“

Po měření kompresí se do černé Mazdy aplikovalo Atomium a ujelo 500km. Spotřeba se měřila na trati kombinující dálnice, okresní silnice i přejezdy přes města. Cílem bylo maximálně simulovat podmínky běžného provozu.

Celý test proběhl během jednoho měsíce, na podobných cestách, při stejných teplotách, aby byly zajištěny totožné podmínky. Na konci testu je proto možné položit proti sobě hodnoty kompresí, spotřeby pohonných hmot i hlučnost, kterých bylo dosaženo nebo které byly naměřeny ve shodných podmínkách. Důležité je, že naměřená data kompresí a dosažené spotřeby se navzájem potvrzují - zvýšená komprese u sledovaného vozu přinesla sníženou spotřebu za stejných jízdních podmínek, se stejným řidičem, se stejným jízdním stylem a maximálním používáním tempomatu.

Jak vypadala druhá fáze testování?

„Po výměně oleje a filtru a následné aplikaci Atomia č. 2 jsme najeli dalších 1 700 kilometrů a měřili kontrolní hodnoty,“ vysvětluje Petr. „Ve skutečnosti jsem si auto nechal ještě měsíc a najel další 4 000 kilometrů, abych si byl jistý, že Atomium funguje i v delším časovém horizontu a v motoru se nezačnou dít nějaké negativní procesy - ať už častější vypalování nebo třeba zanášení filtrů,“ dodává.

FINÁLNÍ VÝSLEDKY TESTU ADITIV V DATECH

U sledovaného vozu byl na počátku patrný roztpyl hodnot u jednotlivých válců, tlak 14:1 je navíc na úrovni minima předpokládaného pro naftové motory. Po vyčištění motorového prostoru díky aplikaci Atomia při fázi 1 a následnému působení Atomia v druhé fázi došlo ke zvýšení komprese, což se objektivně projevilo na spotřebě, subjektivně i na kultivovanosti chodu motoru, odezvy na plyn a mírném snížení hlučnosti.

Aplikace Atomia - aplikovat Atomium je opravdu jednoduché, nepotřebujete k tomu ani autoservis, ani automechanika. První dávku nalijete zhruba 500 km před výměnou oleje, druhou dávku je možné nalít do motoru hned při výměně oleje nebo kdykoliv poté. Podle reklamy to zabere 20 vteřin, ve skutečnosti je samotná aplikace ještě rychlejší. Důležité ale je obsah lahvičky pořádně promíchat nebo protřást, aby se dobře promísily všechny složky a neulpěly na stěně lahvičky, každá kapka se počítá!

Na Atomiu mě baví ještě jeden aspekt - nejedná se o klasické aditivum do olejů, které musím koupit při každé další výměně oleje. Tím, že Atomium působí kovové třecí součásti, ošetří motor minimálně na 50 tisíc kilometrů, což je efektivní - ohleduplné k motoru, ale i k peněžence.

Dlouhodobá ochrana motoru na několik let podpořená nižší spotřebou, to je ve finále výsledek, se kterým musím být spokojený a jsem rád, že jsem si to mohl ověřit v praxi i já.

A JAKÝ JE KOMENTÁŘ PETRA PELECHA?

Spotřeba - Předpokládám, že většina zákazníků kupuje Atomium kvůli snížení spotřeby a tady je efekt jasný - snížení spotřeby o 9% znamená, že vlastně jezdím jeden měsíc v roce zadarmo. Důležité je, že pokles spotřeby není výsledkem nějaké usilovné snahy jezdit úsporněji, je to jasný efekt zvýšených kompresí v motoru.

Hlučnost - samotný efekt snížení hlučnosti není tak výrazný, spíš bych řekl, že se změnil charakter naftového motoru - po 150 tisících kilometrech začal fungovat kultivovaně, líp reagoval na plyn, nezněl jako ty klasické ojeté naftové „traktory“ ani při studených startech, zdálo se mi, jakoby auto omládlo o nějakých 50tisíc kilometrů.

ATOMIUM - jízda na plný výkon