Pravidelná údržba prodlužuje životnost auta

V poslední době dokládají statistiky klesající prodeje nových automobilů a naopak zvyšující se poptávku po ojetých vozech. Trendem současnosti je odložení výměny stávajícího automobilu na pozdější a ekonomicky výhodnější dobu.

Co ale udělat aby vám váš vůz dlouho sloužil a oddálili jste nutnost drahých servisních oprav? Tady je několik jednoduchých a základních doporučení v bodech, jak o vůz pečovat a jak jej udržovat v dobré kondici aby vám dlouho sloužil.

Podhuštěné pneumatiky zvyšují spotřebu a více se opotřebovávají. Přehuštěné pneumatiky zase snižují jejich adhezi a i v tomto případě dochází k jejich většímu opotřebení.

Mají-li vám vaše gumy dlouho vydržet je proto důležité udržovat v nich předepsaný provozní tlak, tedy tlak uváděný výrobcem vozu či výrobcem konkrétního obutí. Konkrétní informace lze nalézt v manuálu k obsluze automobilu, kde je uvedeno jaké tlaky mají být v pneumatikách a při jakém zatížení. Ohledně tlaku v pneumatikách je také potřeba zohlednit, zda se jedná o provoz prázdného či plně naloženého automobilu.

Bod první – věnujte pozornost pneumatikám

Volba pneumatik a sledování jejich stavu je velmi zásadní. Důležitá je tak nejen pravidelná kontrola, zda mají pneumatiky minimální hloubku vzorku danou zákonem, koneckonců ta se liší podle ročního období i podle druhu vozidla, ale také sledování stáří pneumatik. Rychlost opotřebení pneumatik se odvíjí od tvrdosti dezénu a také jízdního stylu konkrétního řidiče. Důležité je sledovat nejen opotřebení pneumatik, ale také jejich správné nahuštění.

Předpokládáme, že jako zkušení motoristé víte, jakým způsobem se má olej u vašeho konkrétního automobilu kontrolovat. Obecně platí, že byste měli olej kontrolovat na rovné ploše a při motoru zahřátém na provozní teplotu. Samozřejmé je, že olej kontrolujeme při vypnutém motoru a s časovým odstupem, aby se hladina oleje ustálila. K mechanickému měření hladiny oleje slouží k tomu určená měrka. Nezapomeňte, že olej je i v převodovce.

Bod druhý – věnujte pozornost kontrole a včasné výměně oleje

S výměnou oleje je úzce spjato používání tribotechnických přísad Atomium a pravidelná kontrola hladiny oleje. Ideální je kontrolovat spotřebu oleje minimálně vždy po ujetí cca. 2000 kilometrů. Tribotechnické přípravky Atomium jsou sice pro motor jako učiněný balzám, ale prevence hraje také svou roli. Koneckonců kontrola hladiny oleje nezabere mnoho času.

Bod třetí - váš motor „potřebuje“ dýchat, zaměřte pozornost i na vzduchový filtr

V zásadě platí poučka, že vzduchový filtr by se měl měnit ve stejném intervalu jako olej tj. měníme-li olej, měníme také vzduchový filtr. V praxi to často vypadá tak, že mnoho řidičů šetří na špatném místě a filtr pouze zkontrolují, vyčistí a vyklepnou ale nevymění. Výměna vzduchového filtru není přitom nijak nákladná záležitost. Jeho pořizovací cena je v řádu několika stokorun a vy víte, že vašemu motoru se bude, lidově řečeno, „dobře dýchat“.

Krom toho účinně čistí olejový systém při přechodu z jednoho typu oleje na druhý a prodlužuje životnost nového oleje, čímž poskytuje motoru lepší ochranu. Při pravidelném používání je schopen postupně rozpouštět usazeniny uhlíku a laku vzniklé v důsledku přehřátí oleje, špatného spalování paliva či úniku výfukových plynů v klikové skříni.

Proplach ATOMIUM A-PROHIM čistí také pístní kroužky od uhlíku, obnovuje jejich pohyblivost a těsnění. Pravidelná aplikace proplachu během několika cyklů provozu motorového oleje umožňuje dosáhnout efektu dekarbonizace pístních kroužků. Obnovení normální funkce pístních kroužků zvyšuje a vyrovnává kompresi ve válcích, což je zásadní pro rovnoměrný chod motoru, úplné spalování paliva a následné snížení jeho spotřeby.

Normálně fungující pístní kroužky také snižují pravděpodobnost úniku plynu v klikové skříni motoru, čímž zamezují zkapalnění a oxidaci oleje a rozkladu přísad v něm. Dalším jeho účinkem je, že čistí hydraulické kompenzátory, obnovuje pohyblivost plunžru, což vede k eliminaci charakteristického klepání při startování motoru a během jeho provozu. Krom zmíněného také velmi účinně čistí ventilační systém klikové skříně a obnovuje výkon ventilu PCV. Dlouhodobé proplachování přípravkem ATOMIUM A-PROHIM nepůsobí nijak negativně na součástky z pryžových a kompozitních materiálů, jako jsou těsnění a ucpávky.

Bod čvrtý – čisté auto ještě neznamená čistý motor. Věnujte motoru svého vozu potřebnou péči.

Čistý automobil není jen vizitkou motoristy nakolik se o něj stará, ale také pod usazeninami, prachem a špínou dochází k větší korozi karoserie i podvozku. Čistý exteriér vozu ještě neznamená také čistý motor. Právě na motor mnoho motoristů zapomíná a přitom vlivem používání se motor zanáší usazeninami a nečistotami. Nejedná se sice o nijak dramatický úkaz, ale čistý motor znamená jeho lepší a dynamičtější funkci.

K čištění vnitřních povrchů motoru od dlouhodobých usazenin, odstranění černého kalu i dalších nečistot a usazenin je možné použít přípravek na dlouhodobé proplachování motoru ATOMIUM A-PROHIM. Zmíněný proplach patří do třídy „šetrných“ čističů, které vyžadují určitou dobu působení. Proto je třeba tento proplach použít, respektive přidat do olejového systému přibližně 200 kilometrů před před každou plánovanou výměnou oleje.

Proplach ATOMIUM A-PROHIM má mnoho pozitivních účinků, mezi které patří šetrné rozpuštění usazenin a nečistot v různých součástech a mechanismech motoru. Dále zabraňuje jejich opětovnému usazování v olejových kanálech a umožňuje odstraňovat zmíněné nečistoty při vypouštění oleje.

Bod pátý – věnujte pozornost brzdovým kotoučům a deskám. Neopomeňte ani na brzdovou kapalinu.

Vedle bezpečnostních pásů a airbagů jsou to právě brzdy, na které musí být v automobilu, za všech okolností, maximální spolehnutí. Kontrolujte pravidelně tloušťku zbývajícího brzdového obložení a destiček. Všimnete-li si jakýchkoli pazvuků, tedy klepání, pískání či třeba vibrování nenechávejte je bez povšimnutí a zavčasu hledejte příčinu a řešte ji. Odklad by mohl mít fatální důsledky! Kontrolujte také periodicky brzdovou kapalinu a nespoléhejte se na konstatování, že jí je dostatek. Brzdová kapalina stárne a časem se kazí, respektive dochází k jejímu vodnatění. Za použití testeru, který měří podíl vody v brzdové kapalině podle elektrického odporu, lze tak velmi rychle zjistit v jakém stavu je.

Atomium SGA Gasoline

Multifunkční přísada do benzínu ATOMIUM APROCHIM SGA (proplachování, mazání). Přísada do paliva ATOMIUM APROHIM SGA šetrně čistí palivové zařízení, maže ho, chrání před korozí a předchází tvorbě… [více...]
Zobrazit v e-shopu

Bod šestý – nezapomínejte čistit palivovou soustavu svého automobilu

I když máte ve svém vozidle palivový filtr, neznamená to, že se nemusíte o nic starat, protože i tak se do palivové soustavy dostává celá řada látek snižujících efektivnost spalování paliva. V okamžiku, kdy se zvýší spotřeba paliva, je potřeba zpozornět. Do palivové soustavy se totiž dostávají nežádoucí látky právě z paliva samotného. Současná paliva jsou doplněna o biosložky, a proto je potřeba je pravidelně aditivovat. Biosložka totiž zhoršuje kvalitu paliva a způsobuje, že se tvoří více usazenin, což může vést k ucpání vstřikovacích trysek. K čištění palivové soustavy je vhodné použít přísady do paliva Atomium A-Prohim. Nemusíte se bát, tyto přísady nemění vlastnosti samotného paliva. Jejich úkolem je čistit celou palivovou soustavu od nežádoucích úsad, optimalizovat spalovací proces a prodlužovat životnost jejích součástí (včetně čerpadla, vstřikovačů apod.). Používání těchto přísad tak částečně eliminuje i negativní vliv méně kvalitního paliva na palivovou soustavu.

Shop.Atomium.cz na Firmy.cz

Aditiva Atomium

Důležité stránky

Články v blogu

ATOMIUM - jízda na plný výkon